Ergonomia pracy biurowej jest w Polsce procesem powolnym. Niewiele procent stanowisk komputerowych spełnia standardy BHP, a większość pracowników biurowych cierpi na problemy z kręgosłupem i/lub wzrokiem. Wielu narzeka na zmęczenie, bóle głowy, złe samopoczucie i rozproszenie w pracy. Najlepszym sposobem na wyleczenie choroby biurowej jest natychmiastowe zaopatrzenie się w ergonomiczne, wygodne stanowiska pracy!

Ergonomia to nauka o pracy przy komputerze, która koncentruje się na zasadach i przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oficjalnie narzuconych normach. Ale przede wszystkim chodzi o ludzkie potrzeby w biurze.

Przestrzeń osobista dla komfortu fizycznego i psychicznego

  • Aby móc swobodnie wykonywać swoje obowiązki, pracownik potrzebuje co najmniej 2 metrów kwadratowych przestrzeni i minimum 13 metrów sześciennych. Stanowią o tym zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w biurze.

  • Ważne jest, aby chronić prywatność pracownika, wygłuszając i osłaniając jego biuro ścianami. Będzie on również czuł się bezpieczniej, jeśli nie zostanie umieszczony tyłem do drzwi lub zbyt blisko innych osób. Minimalna odległość między dwoma pracownikami stojącymi naprzeciwko siebie powinna wynosić 120 centymetrów.

  • Dobrym pomysłem jest, aby każdy pracownik miał możliwość przechowywania swoich osobistych drobiazgów w biurze. (Świetnym pomysłem jest na przykład szuflada lub zamykana szafka) oraz spersonalizowanie swojego biurka.

Zapoznaj się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującymi w Twoim biurze.

Ergonomiczne krzesło biurowe... aby chronić plecy przed bólem

Wygodny fotel obrotowy, który jest dobry dla kręgosłupa i krążenia, jest niezbędny na stanowisku komputerowym. Jego komfort zależy od kilku czynników.

  • Optymalnie wyprofilowane oparcie skutecznie odciąża odcinek lędźwiowy kręgosłupa (obszar najbardziej podatny na przeciążenia w pozycji siedzącej) oraz siedzisko (niwelujące nacisk na nogi).

  • Krzesło powinno mieć jak najwięcej regulowanych elementów, tak aby "dostosowywało się" do użytkownika (wysokość, głębokość i nachylenie siedziska i oparcia, ułożenie podłokietników itp.)

  • Siedzisko i oparcie krzesła są wykonane z "oddychającego" materiału wysokiej jakości. Pozwala to ciału oddychać.

Nowoczesne biurko z regulowaną wysokością. Ergonomiczne

Biurko natomiast, zgodnie z zasadami BHP i regulaminem pracy przy komputerze, musi posiadać odpowiedni blat i możliwość dostosowania go do indywidualnych potrzeb i preferencji pracownika. Zapewni mu to komfort pracy.

.
  • Zakłada się, że biurka przeznaczone wyłącznie do pracy siedzącej będą wymagały zakresu regulacji wysokości między 72 a 120 centymetrów. Pracownik może oprzeć przedramiona na blacie przez wiele godzin bez nadwyrężania barku.

  • Biurka Sit&stand oferują znacznie więcej. Dzięki płynnej regulacji wysokości blatu możliwe jest przejście z pozycji siedzącej do stojącej w dowolnym momencie w ciągu dnia. To świetne rozwiązanie dla pleców pracownika, które potrzebują ruchu. Pomaga również w krążeniu i pracy mięśni. Ergonomia pracy przy komputerze - poziom mistrzowski!

  • Blat biurka powinien być wystarczająco duży, aby pomieścić cały sprzęt potrzebny do pracy i nadal umożliwiać pracownikowi łatwe korzystanie z niego. Powinien on mieć wymiary co najmniej 60 x 120 centymetrów, aby praca przy komputerze była zdrowa i bezpieczna.

Dowiedz się, jak wybrać odpowiednie biurko biurowe z regulacją wysokości

Oświetlenie biurowe, które jest ergonomiczne i przyjazne dla oczu

Praca biurowa wymaga również odpowiedniego oświetlenia, które jest zbliżone do światła naturalnego, ponieważ sprawi, że osoba pracująca będzie czuła się dobrze.

.
  • Zgodnie z zasadami bezpiecznej pracy przy komputerze i BHP, pracownik powinien mieć zapewnione światło słoneczne oraz dwa sztuczne źródła - lampę biurkową i lampę sufitową. Lampa biurkowa ma zapewniać bezpośrednie oświetlenie stanowiska pracy i może być regulowana w zależności od preferencji pracownika.

  • W przypadku stanowisk komputerowych dobre oświetlenie biurowe musi mieć minimum 500 luksów, a najlepiej Ra =/>80. Takie parametry pozwalają na komfortową pracę przy świecącym monitorze, który nie męczy oczu.

  • Zalecane są energooszczędne lampy LED z różnymi rodzajami żarówek. Mogą one emitować światło ciepłe lub chłodne. Pracownik ma możliwość wyboru. Ciepłe światło jest lepsze dla oczu, ale chłodniejsze światło pomaga w koncentracji. Ważne jest, aby móc wybierać w zależności od tego, co jest potrzebne w danym momencie.

Co powinieneś wiedzieć o świetle w swoim biurze?

Piękne, zielone i ciche biuro z naturalną atmosferą

Biuro powinno być... przyjemne. Ta przyjemność powinna być odczuwana przez pracownika wszystkimi zmysłami, aby czuł się dobrze. O nastroju decydują miłe dla ucha dźwięki, stonowane kolory, przyjemne w dotyku przedmioty, miły zapach, czyste powietrze o odpowiedniej temperaturze.

  • Dla komfortu pracy w biurze niezbędna jest względna cisza lub przyjazne dźwięki (na przykład odgłosy natury). Ważne jest, aby stworzyć ciche biuro dla pracowników, którzy muszą się skoncentrować. Poziom hałasu powinien wynosić od 35 do 55 decybeli. Pomocne są panele dźwiękochłonne i ściany akustyczne, ale także ściany z roślin.

  • Obecność żywych, zielonych roślin w biurze może poprawić samopoczucie pracowników na trzy sposoby. Ich kolor zmniejsza niepokój, ich obecność poprawia środowisko akustyczne poprzez pochłanianie pogłosu, a ich właściwości utrzymują czyste i wilgotne powietrze. Najlepiej jest mieć ścianę roślin, ale nawet odrobina zieleni na biurku może być korzystna.

  • Ponieważ ludzie czują się dobrze, gdy są otoczeni naturą, warto zadbać w biurze o naturalne kolory (z palety kolorów ziemi: zielenie, błękity, biele), meble i wykończenia z naturalnych materiałów, możliwość dopływu światła słonecznego do pomieszczeń, wentylację, a także optymalną temperaturę 20-22@C.

Dowiedz się jak utrzymać prawidłową akustykę w biurzeHealthy

Zasady pracy przy komputerze to także...

Inne "detale", które decydują o komforcie pracy i w dłuższej perspektywie mają pozytywny wpływ na zdrowie pracowników

.
  • Ekran komputera na odpowiednim poziomie. Aby uniknąć nadwyrężenia karku i zapobiec bólowi szyi po długim dniu pracy, górna krawędź powinna znajdować się na wysokości oczu. Doskonałym pomysłem jest zapewnienie pracownikom podstawek pod monitor lub notebooka.

  • Ergonomiczne klawiatury, podkładki pod mysz i myszy. Dobrze dobrane akcesoria komputerowe mogą chronić przed chorobami stawów, w tym artretyzmem, który rozwija się w nadgarstkach po długotrwałym korzystaniu z komputera.

  • Przydatny jest również podnóżek. To niewielkie akcesorium jest niezbędne do zapewnienia komfortu podczas pracy w pozycji siedzącej (szczególnie dla osób o niższym wzroście), a także do zmiany pozycji przy stojącym stanowisku pracy (poprzez oparcie jednej nogi, a następnie drugiej na podnóżku).

  • http://www.propertynews.pl/biura/zdrowe-biuro-zdrowa-firma,62038.html
  • http://www.poradnikbiznesu.info/edukator-przedsiebiorcy/nowoczesne-biuro/recepta-na-zdrowe-biuro
  • http://bhp-szkolenia.info/wymagania-bhp-dla-mebli-biurowych/

Tomasz MichalczykMikomaxExport Manager

Jestem wielkim fanem zarówno lotnictwa, jak i kolei. Byłem pilotem wycieczek, a 15 lat temu zamieniłem turystykę na sprzedaż eksportową. W branży meblarskiej pracuję od 6 lat. 3 z nich w firmie Mikomax. Analityczna osoba z lewą półkulą, która nadużywa arkuszy kalkulacyjnych.